Så fungerar en bostadsrättsförening

Funderar du på att köpa en av alla bostadsrätter i Stockholm? Då kommer du med största sannolikhet att ingå i en bostadsrättsförening. Det kan därför vara bra att i förväg veta hur en sådan fungerar och vad som görs där. Det ska vi berätta närmare om i den här texten.

Vad är egentligen en bostadsrättsförening?

Alla har nog hört ordet bostadsrättsförening, eller BRF som det ofta förkortas. Men vad är en sådan egentligen? Jo, en bostadsrättsförening är kort och gott en ekonomisk förening. När du letar bostadsrätter Stockholm så bör du därför titta närmare på hur föreningen ser ut och om den har ett gott rykte. Att köpa en bostadsrätt betyder nämligen att du köper rätten att bo i bostaden av föreningen. Det är alltså inte själva bostaden du köper då den fortfarande ägs av föreningen. När du köper en bostadsrätt ingår du dock i bostadsrättsföreningen efter att du ansökt om medlemskap. Du har då rätt att bo i din bostad på obestämd tid förutsatt att du håller dig till de regler som gäller i just din BRF.

Det här behöver du veta när du köper en bostadsrätt

Som tidigare nämndes så är det viktigt att titta närmare på bostadsrättsföreningen innan du slår till och köper en av de bostadsrätter som finns till salu i Stockholm. Du bör bland annat titta på föreningens ekonomi så att det inte finns för stora skulder. De flesta föreningar har förvisso skulder, men allt för stora sådana kan ställa till med problem för de boende. Det kan också innebära att inte förbättringar kan göras på bostadsrätten. Det kan även hända att bostadsrättsföreningar går i konkurs. Det är dock mycket ovanligt. Ofta brukar man undvika sådana trångmål genom att höja årsavgiften för medlemmarna. Det kan av den orsaken alltså vara dåligt att köpa en bostadsrätt i en förening med dålig ekonomi.

När du köper en bostadsrätt i en förening behöver du också ansöka om medlemskap hos föreningen. Det är mycket ovanligt att man blir nekad ett sådant medlemskap, varför det mest är en formsak.

När du står inför att köpa bostad i Stockholm är det också viktigt att du håller reda på trender på bostadsmarknaden så att du kan ta ett bra beslut. Just nu faller till exempel priserna på bostadsrätterna i Stockholm. Det innebär att det kan vara ett bra tillfälle för dig som köpare att kika på bostadsrätt eftersom du kan få den till ett lägre pris.

Styrelsen

Varje BRF har en styrelse. Denna utses av medlemmarna i föreningen och består ofta boende i föreningen. Det är styrelsen som tar beslut om stadgar i föreningen samt bestämmer årsavgiften och tar ställning till eventuella förbättringsåtgärder. Det är också till styrelsen du kan vända dig om du skulle uppleva något problem med ditt boende.

Om du bor i en bostadsrättsförening kan du själv bli framröstad att ingå i styrelsen. Många styrelser har dock bildats redan när boende i en fastighet bestämde sig för att ombilda hyresrätter till bostadsrättsförening. Det innebär att medlemmarna har köpt loss fastigheten från hyresvärden.