Inred med hembygdsinspiration

Som det mesta andra går det trender i inredning. Det som länge dominerat nu har varit ett avskalat ideal med mycket vitt, samt strama och raka linjer. Den som har föredragit ett mer maximalistiskt ideal med inslag av trä och snickarglädje har setts som lite konstig av inredningseliten. Med dagens nästan nya gröna våg tror vi dock att det här kommer förändras. Att inreda med mer hembygdsinspiration kommer bli mer och mer populärt, särskilt för den som hoppat på tåget och skaffat sig ett enklare sommartorp eller liknande. Den som vill ligga i framkant bör därför redan nu börja kika åt hembygdsrörelsen för att hitta inredningsinspiration.

Blanda gammalt och nytt

Ett sätt att börja inreda mer hembygdsinspirerat är att smyga in några saker i taget. Det går alldeles utmärkt att blanda moderna möbler från en designinriktad affär som https://www.boconcept.com/sv-se/ med saker köpta på loppis eller liknande. En sak som är bra just nu är att äldre inredning fortfarande är relativt sett billigt även på de stora auktionshusen. Så det går att göra riktiga fynd när det kommer till både antikviteter och lite nyare produktion. Den här typen av rustik inredning tenderar till att vara betydligt mycket mer hållbar, tillverkade av massivt trä som kommer hålla i många generationer till. Om du har börjat köpa men är osäker på vad som kan passa till kan vi rekommendera att boka tid med en inredare på https://www.boconcept.com/sv-se/. De är väldigt kunniga och kan ge dig råd om hur du bäst matchar modernt med möbler i äldre stil.

Utöver auktioner och loppisar brukar det också gå att göra riktigt fina fynd på Blocket. Särskilt om du är beredd att resa en bit för att hämta ett inköp. Om du ställer in din sökning på Dalarna så kommer du hitta hur mycket allmoge som helst. Oftast dessutom med en intressant historia på köpet.

Besök hembygdsgårdar för inspiration

Ett bra sätt att hitta inspiration på är att besöka olika hembygdsgårdar. De drivs ofta av en förening och där kan du se hur det såg ut i hemmen förr i tiden vilket om inte annat kan ge en fingervisning om hur du kan passa in en nyköpt gammal möbel i ett modernt hem. Tänk också på att du som har skaffat dig ett äldre torp också har ett visst kulturhistoriskt ansvar. Att inreda det med den typen av allmogemöbler som var typiska för just den tiden och platsen torpet ligger på är ett sätt att uppfylla det. I det fall det följde med inventarier i köpet ska du heller inte slänga de möblerna. Behåll det som du känner passar in i ditt liv och ta sedan kontakt med lokala hembygdsföreningen och se om de kan vara intresserade av det som blir över. Eller lägg ut det på Blocket för att ge det ett nytt hem.