Bygg en uteplats till hembygdsgården

En uteplats är en viktig tillgång i många sammanhang, även för en hembygdsgård eller förening. Möjligheten att kunna sitta ute och hålla möten eller bara ta en fika är något som de flesta uppskattar. Därför är det ingen dum idé att bygga en uteplats att vistas på.

Vad behöver den nya uteplatsen?

Beroende på vilken budget hembygdsgården utgår ifrån, kan man ta till olika knep för att göra den nya uteplatsen så bra som möjligt. Det bästa är dock om man kan försöka att använda varje krona så smart som möjligt genom att köpa sådant som faktiskt blir en tillgång. Att exempelvis lägga flera tusen på en ny grill som sällan kommer att användas är inte så smart. Istället kan man lägga pengarna på att försöka hägna in uteplatsen med mursten för att skapa lite skydd från vinden och samtidigt göra uteplatsen mer privat. Mursten kan även användas för att hålla jordschakt på plats eller för att mura upp en rabattkant.

När man ska köpa nya möbler till hembygdens uteplats behöver man inte köpa det som är så himla exklusivt. Trädgårdsmöbler kan vara väldigt dyra, men dyrt behöver inte alltid vara bäst. Det kan vara så att möblerna inte har någonstans att förvaras över vintern, vilket ställer krav på att de måste kunna tåla att stå ute året om. Alternativt är det bra att köpa möbler som är lätta att hantera och bära, såsom plastmöbler. Man kan även köpa möbler som är tänkta att stå på sin plats och som är tåliga. Det kan exempelvis vara platsbyggda möbler av sten eller trä som inte tar skada av väder och vind. Med andra ord är det viktigt att tänka till när man ska köpa trädgårdsmöbler så att man inte lägger dyra pengar i onödan på diverse dyra möbler.

Att köpa en grill till uteplatsen är inte så dumt, men grillen behöver inte vara bland de dyraste grillarna på marknaden. En helt vanlig klotgrill fungerar utmärkt och kommer att göra sitt jobb minst lika bra som en dyrare grill. Dessutom kanske inte grillen kommer att användas så ofta, vilket också är en aspekt att väga in.