Ekonomiskt nystart för dig och föreningen

Ibland behöver vi en nystart. En möjlighet att börja om. För många gäller det särskilt en ekonomisk nystart då tillgången, eller bristen, på pengar styr våra liv väldigt mycket. Då är det smart att lägga om lånen. Både som privatperson och förening kan du göra en nystart för att komma vidare.

Gör en ekonomisk nystart

Det bästa sättet att göra en nystart är genom att ta hjälp av en bank som Nstart vars mål inte är att du eller hembygdsförening ska ta ännu ett lån med hög ränta. Tvärtom. Nstarts mål är att du ska bli skuldfri. Smaka på ordet: skuldfri. Vilken frihet. Mer pengar och mindre räkningar. Bästa sättet att bli rik är inte genom att låna pengar utan genom att bli skuldfri. När du tar hjälp av Nstart börjar ni med ett samtal för att se över din ekonomi. Ett ärligt samtal för att hjälpa dig framåt. Sedan hjälper de dig att lägga om lånen. Att lägga om lånen är en slags första-hjälpen för din plånbok. Det innebär att du betalar av alla mindre lån med hög ränta med ett lån som täcker hela skulden. Det nya lånet har låg ränta, så du kommer märke skillnad redan nästa gång som du ska betala dina räkningar. Med bara ett lån att betala av har du större möjligheter att lyckas. För du kan. Låneträsket är blivit normaliserat, men du måste inte leva så. Gå in på Nstart och ta första stegen för att bli skuldfri och få en god ekonomisk framtid.

Hembygdsföreningens ekonomi

Det är roligt och givande att vara engagerad i en hembygdsförening och hålla på med kultur och historian där du bor. Samtidigt kostar det att hålla byggnader, kulturarrangemang och historiska vägar igång och i bra skick. Därför är det klokt att ni i föreningen verkligen samtalar och tänker igenom ekonomin. Har föreningen lån? Då kan det vara klokt att kontakta Nstart för att se om de kan hjälpa er med ett bättre lån.

Låt unga engagera sig på riktigt

Oavsett ekonomiska situation är det viktigaste att få in mer pengar. Ett tips är att engagera unga personer. Många tycker att det är svårt att få unga att engagera sig. Ett fel som många hembygdsgårdar och föreningar gör är att de vill att nya personer ska arbeta och tänka på samma sätt som ni som håller på gör. Eller som man kanske alltid gjort. Gör tvärtom: be unga komma med kreativitet, sociala medier och be dem skapa en snygg logga som fungerar på 2000-talet. Låt dem starta en Youtubekanal och göra roliga bilder på sociala medier. Vill de kombinera folkdans med hiphop så låt dem göra det. För att behålla en kultur måste man samtidigt förnya den. Inte sälja ut den eller glömma den, men låta kulturen och hembygden visa sig i nya skepnader.