Sälja guld – ett sätt att få in pengar till föreningen

Att driva en hembygdsgård eller föreningen innebär oftast att man har ont om pengar för att kunna genomföra diverse olika projekt. Därför gäller det att vara kreativ när det kommer till att försöka få in pengar. Här nedan får du förslag på vad du och din förening kan göra för att få in mer pengar, som att till exempel sälja guld eller baka kakor.

Så kan man få in pengar som förening

Finns det behov av renovering av hembygdsgården eller planerar ni att göra olika aktiviteter men hindras av bristen på pengar? I så fall kan nedanstående tips vara av värde. Alla tips kan användas, men det går även bra att välja det som passar er bäst. Ni kan till exempel:

• Samla in värdefulla smycken och sälja dem.

I många fall har man smycken hemma som man inte använder, men som det trots allt finns en hel del värde i. Ett sådant exempel är guldsmycken. För att få in pengar kan man därför samla in smycken från föreningsmedlemmar och sälja deras guld eller silversmycken. På så vis går det snabbt att få in pengar till det man behöver.

• Baka bullar och kakor.

Ett annat sätt att snabbt få in pengar är genom att sälja bakverk. Vem gillar inte bullar och kakor? Genom att baka ordentligt med bakverk och sedan sälja dem för 5 kr styck, kan man få in en hel del pengar.

• Panta burkar.

Ett välkänt sätt att få in extra pengar är genom att panta burkar. Att gå och leta pant i sopkorgarna är kanske inte ett alternativ, men däremot kan man samla in pant på lite olika sätt och på ett mer effektivt sådant. Då kan man få ihop till många pantburkar som lätt kan bli flera hundralappar på bara några timmar.

• Söka sponsorer.

I vissa fall finns det möjlighet att söka sponsorer för sin förening. Det går till så att ett företag sponsrar med produkter eller tjänster och som gengäld får de göra reklam för sin verksamhet i föreningen. Det är ett bra alternativ om man är i behov av de produkter och tjänster som företag erbjuder, såsom träningskläder eller sportprylar.

• Sälja godis och kaffe.

Godis och kaffe är något som många tycker om och därför är det något som man kan tjäna pengar på. Att köpa kaffe och godis i storpack är oftast billigt, vilket gör det möjligt att sälja det lite dyrare.