Vad kan man servera på ett föreningsmöte?

Då och då håller föreningar och hembygdsgårdar möten av olika slag för att diskutera ekonomi och andra frågor som är viktiga att ta upp. I samband med mötet kan det vara en fördel om det serveras fika då det gör det lite roligare och lättare att sitta kvar på mötet och lyssna på det som sägs. Men vad ska man servera och är Wasa knäckebröd glutenfritt? Här nedan kommer svaret samt fem förslag på olika saker man kan servera på ett möte.

Fixa fikat – inkludera det här

Det unika med Sverige är att vi har något som kallas för ”fika”. Varje svensk vet vad en fika är och de flesta tänker förmodligen på kaffe och kanelbulle. Men det finns faktiskt utrymme och möjlighet för variation. Den som ska ordna fika har därför en del olika valmöjligheter då en fika exempelvis inte måste vara söt. Här kommer en lista över fem olika saker en fika kan innehålla:

• Knäckebröd.

Att äta knäckebröd kanske inte passar sig så bra när man är mitt uppe i mötet då det ju som bekant låter en del när man tuggar på en knäckemacka. Men det är ett bra alternativ för den som gärna vill ha något att tugga på och som varken är sött eller mättande. Den allergiske kanske dock undrar: Är Wasa knäckebröd laktos- eller glutenfritt? Och svaret på det är ja, åtminstone vissa sorter. Om någon skulle ställa frågan ”Är Wasa knäckebröd glutenfritt?” så kan man för säkerhets skull köpa deras glutenfria och laktosfria sorter på förhand.

• Tårta.

Tårta tillhör den där lyxiga varianten av fika och den som är duktig på att baka kan med fördel baka sin egen tårta. Det är betydligt mycket billigare än att köpa en. En tårta till mötet passar bra då den, till skillnad från knäckebrödet, inte låter när man äter den.

• Bullar.

Bullar tillhör den klassiska fikastunden och passar bra för alla sammanhang, även möten inom föreningar och hembygdsgårdar.

• Småkakor.

Småkakor fungerar alltid till fikastunder av alla dess slag. Men precis som knäckebröd så har de en tendens att låta en del och gör sig därför bättre vid fikapauser och inte så bra under själva mötet.

• Smörgåstårta.

Vill man servera något lyxigt, tyst, gott och matigt så är smörgåstårtan det perfekta valet. De allra flesta gillar smörgåstårta och eftersom den är färdiglagad och klar när man serverar den så är det bara att sleva in den i munnen.