Tips till dig som startar en lokal förening

Att hålla liv i landsbygden och det samhälle där man bor är väldigt viktigt. Att se till att bygga en gemenskap för alla grannar som de som bor i området kan ta del av kan vara meningsfullt både för en själv och för andra. Många har sitt stora sociala liv i bygden och att få möta andra kan vara det som gör att veckan eller dagen faktiskt går runt och blir lite ljusare. Ett bra sätt att göra verklighet av detta är att starta någon typ av lokal förening och här kommer därför några tips på saker man kan tänka på om man funderar på att göra detta.

Transport

Om man startar en lokalförening någonstans i sin bygd kommer det att bli mycket resor till och från de lokaler där man har föreningen. När det gäller många korta resor är elbilen näst intill oslagbar om man vill komma undan billigt. Genom att dessutom skaffa en Easee laddbox kan man spara ännu mer pengar. Genom att ha en Easee laddbox som laddar när elpriset är som lägst kommer man att spara in mycket pengar på transporter. På så sätt behöver inte ekonomin vara något hinder för den som vill starta en lokalförening.

Starten

Att se till att starta en förening som många i bygden kan tänkas vara intresserade av är såklart väldigt viktigt. Att till exempel se till att fråga runt ordentligt innan man startar föreningen för att se om det överhuvudtaget finns något intresse är något som inte alla gör och detta gör att många föreningar som startas läggs ner ganska fort. I dag är det smidigt att till exempel göra olika undersökningar i Facebookgrupper, eller skicka ut sms med olika typer av enkäter. Att sedan starta föreningen kan vara ett ganska tungt arbete som kräver mycket jobb och att därför inte vara själv i detta kan vara bra. Genom att hitta någon annan som delar det intresse som föreningen kommer att kretsa kring, eller någon som helt enkelt bara brinner för samhället man bor i, kommer både starten och drivandet av föreningen att gå så mycket lättare och bli mycket roligare.